5 راه تشخیص کلاهبرداری پیامکی
افراد در طول شبانه روز ممکن است پیامک هایی با محتوا های مختلف تبلیغاتی، بازاریابی و اطلاع رسانی دریافت کنند. محتوای این پیامک های می تواند حاوی تبریک، تایید شماره تلفن، یادآوری، نظر سنجی، دریافت تخفیف یا هر چیز دیگری باشد. حال ممکن است از میان این پیامک ها شما پیامکی را دریافت کنید که با قصد دسترسی به اطلاعات محرمانه تلفن همراه شما مانند مخاطبین، پیامک ها و... باشد که درنهایت منجر به سرقت اطلاعات مهم و محرمانه شما همچون؛ اطلاعات رموز بانکی می شود.
همانطور که میدانید که امکان لغو پیامک تبلیغاتی برای انواع اپراتور های ایرانسل و همراه اول وجود دارد اما با این حال مواجه با چنین پیام هایی برای هرکسی ممکن و اجتناب ناپذیر است و چیزی که مهم است بدانیم این است که نسبت به شناسایی اینگونه پیامک ها آگاه باشیم تا قربانی این موضوع نشویم. نوع محتوای پیامک و پیش شماره ای که با آن پیامک ارسال شده علائم هشدار دهنده هستند که شما با یک کلاهبردار روبرو شده اید.
-
پیش شماره
به هنگام دریافت پیامک، اولین کاری که می تواند شما را در تشخیص جعلی یا قانونی بودن پیامک کمک کند، توجه به پیش شماره ای است که با آن پیامک ارسال شده است. پیامک های قانونی از سمت سازمان های معتبر، بانک ها یا پلتفرم هایی مانند اسنپ، مراکز پزشکی و ... ارسال می شوند معمولا از انواع خطوط پیامکی خدماتی استفاده می کنند که پیش شماره های مشخصی دارند این درحالی است که پیامک های جعلی عموما از شماره های شخصی ارسال می شوند.
-
لحن فوری پیام ها
پیامک هایی که لحن فوری دارند و از شما می خواهد که هرچه سریعتر یک اقدام خاص را انجام دهید وگرنه چیزی را از دست می دهید. در این استراتژی هدف این است که مخاطب را هیجان زده کنند و فرصت فکر کردن در مورد جعلی یا قانونی بودن پیامک را به دریافت کننده نمی دهد.
-
پیامک های دریافت جایزه
یکی از قالب های پیامکی که معولا جعلی شناخته می شوند چنین مضمونی دارند که شما را تشویق می کنند که بدون انجام دادن کار خاصی یا تنها با یک کلیک یک جایزه نقدی یا غیر نقدی چشمگیر دریافت کنید.
-
فعالسازی مجدد یا جلوگیری از عدم دسترسی
کلاهبرداران پیامکی ممکن است که از راه های مختلف به حساب های شما دسترسی پیدا کنند و از طریق یک پیامک از شما بخواهند که برای جلوگیری از مسدود شدن حساب ایمیل خود باید رمز عبور خود را پیامک کنید یا روی یک لینک کلیک کنید. در چنین شرایطی ابتدا حساب خود را بررسی کرده و در صورت صلاحدید، فقط خودتان رمز عبور خود را تغییر دهید و به هیچ عنوان رمزر عبور را ارسال نکنید.
-
پیگیری از طریق مرجع قابل اطمینان
برای اطمینان از صحت پیامک می توانید به سایت رسمی آن سازمان یا شرکت ارسال کننده پیامک مراجعه کنید و بررسی کنید که ارسال چنین پیامک هایی از جانب آن ها معمول هست یا نه؟ با چه هدفی ارسال می شود؟
نظر